> Hybride opvoerinstallatie voor gebruik in bedrijven en meergezinswoningen

Breng een bezoek aan KESSEL op de ISH, 's werelds grootste vakbeurs op het gebied van sanitair, in Frankfurt, Duitsland

Ecolift XL

Afvalwater langs directe weg afvoeren met de Ecolift XL

Met de Ecolift XL biedt KESSEL AG nu ook een hybride opvoerinstallatie aan, voor toepassing in bedrijfsmatig gebruikte gebouwen en meergezinswoningen. „Tot dusver kon de Ecolift uitsluitend in eengezinswoningen worden geïnstalleerd. Met de XL-variant kunnen nu ook grote hoeveelheden afvalwater worden verwerkt“, verklaart Lars Weißmann, hoofd productmanagement bij KESSEL AG. Het voordeel van de hybride opvoerinstallatie ten opzichte van klassieke opvoerinstallaties: Ecolift XL benut tijdens normaal bedrijf de efficiëntie van het natuurlijke verval en verpompt het afvalwater uitsluitend in het geval van opstuwing. Dan voert de Ecolift het afvalwater net zoals een klassieke opvoerinstallatie via de perslus het riool in. „Daardoor besparen de gebruikers niet alleen stroomkosten, maar zijn ook de onderhoudskosten duidelijk lager“, zegt Weißmann.

Veilig gebruik

De motorische sluitsystemen bij de nieuwe hybride opvoerinstallatie zorgen in het geval van opstuwing voor een veilige scheiding tussen riool en gebouw - een maximum aan bescherming tegen opstuwing. Door de pneumatische niveaudetectie en een alarmsensor wordt voor extra veiligheid gezorgd. De persleidinguitgang is ontworpen voor nominale doorlaat 80; toe- en afvoer zijn geschikt voor leidingen tot nominale doorlaat 150. Ecolift XL is verkrijgbaar met pompvermogens van 1,5 kilowatt tot 4,5 kilowatt. Bovendien biedt KESSEL ook individueel voor de eisen van de klanten ontworpen oplossingen aan. De hybride opvoerinstallatie kan vrij opgesteld worden toegepast, bijvoorbeeld achter vetafscheiders, of met gebruikmaking van de desbetreffende systeemcomponenten ook in het beton worden geïnstalleerd.

Stil bedrijf

„Klassieke opvoerinstallaties wekken doordat zij regelmatig pompen continu geluiden op, ondanks hoogwaardige mechanische uitvoering en isolatie. Ecolift XL daarentegen pompt uitsluitend in het geval van opstuwing en benut tijdens normaal bedrijf de directe weg naar het riool – het natuurlijke verval. Zo ontstaan uitsluitend in uitzonderlijke gevallen pompgeluiden“, verklaart Weißmann. Dat is niet alleen een voordeel in wooncomplexen waarin in het souterrain woningen zitten, maar ook voor bedrijfsmatig gebruikte gebouwen zoals kantoren, ziekenhuizen en bejaardenhuizen.